fruktkungen

Direktlänk till inlägg 24 juli 2012

Kina story...

Av Denina Johansson - 24 juli 2012 19:09

  Hula Hual!


Dagen har varigt lång tycker jag! Just nu så sitter jag hemma i nya lägenheten(Hammarbysjöstad) och funderar på vilken grym tid jag haft i Kina!Alla kvällar i spel hallen. Det har varigt så otroligt kul och vi har gjort så många saker! Vi åkte med "Svenska Kinesiska resebyrån",när vi kom ut där alla väntade,när vi hade hämtat väskorna så var det bara att leta upp guiden. Men det var inte så sårt eftersom att han stog och viftade men en "svenska Kinesiska" flagga! Han var riktigt bra och rolig! Han bärättade många saker på bussen på väg till den första aktiviteten. Han bärättade att vi inte skulle vara oroliga för att få hund eller katt på talriken,att det åt dom bara långt ner i Kina. Där åt man allt på fyra ben,förutom bord bärättade han.Och som jag skratta!  Haha!

Alla var jätte trötta och orkade verkligen inte att göra något. Så kände vi i alla fall.Vi ville bara slänga oss i en säng och somna! Haha! men det var bara att hänga på,för att vi skulle änddå inte kunnat cheka in på hotelet. Men det var helt klart värt att se. Vi såg national statium som dom byggde till OS. Dom kallar stadion "fågelboet". Ett väldigt passande namn faktiskt!

 

Efter det så åkte vi till hotelet och chekade in osv!  

Dom andra dagarna var också helt sjukt roliga! Vi besökte Kinesiska muren,peking zoo,förbjudna staden och en massa shopping marknader! Kinesiska muren var mäktigt. Det måste man se! När vi satt i taxi bilen och chaffören peka upp mot bergen,och vi såg muren så..asså det var så cooooolt! Kan inte förklara,mäktigt! Det blev också extra kul när men fick åka lift upp och sedan själke ner,det var super kul!

 

 

Peking zoo besökte vi också. Och det var så där. Det var extremt mycket folk och djuren blev rädda så dom visade sig knapt. Vi skulle se pandorna men dom var väldigt rädda tror jag, så allt jag såg var bara en panda och det var ryggen på den  Dom hade inget vatten djuren häller. Inne hos björnarna så fanns det kanapt nån skog. Det var bara betong och inget vatten dom kunde svalka sig i,det var ändå typ 30 grader i luften då,tänk er när det är sol. Dom kom också fram mot kanten av buren och kollade upp mot människorna och öppnade munnarna,så pappa hälde rent och kallt vatten ner till den ena björnen,så den flyttade sig och drack upp n hel flaska vatten. Blir ledsen när jag ser sånt. Att dom på zoot inte ens kan se hur djuren inte har det bra där. Jämför man med Skansen och Kolmården så har djuren det jätte,jätte bra! När vi så kamelerna fick vi en chock...pucklarna hängde!ingen vätska alls.

Vi besökte också ett aquarium som fanns inne på zoot. där hade fiskarna det jätte trångt specielt dom stora fiskarna.

Vill verkligen inte klaga. Men när man är en sån djur vän så vad ska man säga,jag mår dåligt av det till och med. Tänk er djuren då. Resan i sig har varigt sjukt kul och jag har upplevt något som många inte har. Och jag har glad att jag har fått upplevt det  


Förbjudna staden var också mäktigt! Tänk er alla filmer som har spelats in där,coolt  Och alla kejsare som bott där! Palatset hade flera tusentals rum och den sista kejsaren som botte där var typ 1912 tror jag. Vi såg så klart inte alla rum för att det skulle ju tagit åratals! Men lite fick vi se i alla fall,det var så mycket folk så det var lite svårt att se in i rumen. Men efter lite kämpandes och tängsel så gick det att komma för bi,haha!^^

     

Sen så shoppade vi också en massa! Fick med mig en massa hem. På väg till Kina hade vi med oss en resväska. Och då hade jag med mig knapt 4 kilo. på vägen hem så hade jag med mig en egen väska på 24 kilo! Den var så tung att två killar på hotellet fick bära ner den! HAHA! Mycket fina saker!Vi shoppade närstan allt på Silk market,om ni åker till peking besök då Silk market!

 


Peking i sig är en jätte fin stad med många fina byggnader och rena gator! Om ni åker hit förvänta er inte att ni kommer bli förstådda,det har dom svårt med och dom har inte så bra engelska heller.Men en rolig sak,barn från 1-4 har hål i sina byxor där bak vid rumpan. Barn verkar inta använda blöjor så när barnen är kissnödiga eller bajsnödiga så hjälper föreldrarna genom att hålla dom över en pappers korg eller i en buske så att dom kan göra ett eller två lätt! Detta såg vi mycket! Kineser rapar också mycket. Haha gud vad dom rapa på planet hit till Sverige!

Oförglömlig resa!  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Denina Johansson - 28 juli 2012 21:55

Hula hula! Dagen jag väntat på. Min födelsedag! Wihuu! Dagen har varigt grym och jag har fått fånga fina pressenter! Har inte så mycket att säga förutom att den har varigt grym! ...

Mat

Av Denina Johansson - 27 juli 2012 19:19

Av Denina Johansson - 27 juli 2012 17:49

Hula hula! Just nu så sitter jag på en färja. Jag,Pauline,Alice,Anna,Alf och mamma ska äta på en resturang och fira min förfödelsedag,nice ju! Fyller år imorgon! Wop! Känner mig jäkligt gamal ;-) i alla fall så har jag varigt hemma hos pappa en st...

Av Denina Johansson - 26 juli 2012 16:29

Hula Hula! Just nu så sitter jag på båten på väg hem. Bara den långa biten kvar. Den här båt resan tar ca 1.45. Dagen har hittills varigt bra. Vi åkte ju ut till Nämddö och där åt vi en god lunch som bestog av ryggbiff med bea och pommes. Så gott!...

Skapa flashcards