fruktkungen

Alla inlägg den 16 september 2010

Av Denina Johansson - 16 september 2010 19:02

Hula Hula!


Nu som ni kanke ser så har jag skrivigt fackta om bananer.Så nu hoppas jag att ni kan lite mer om det  Igår så skrev jag att jag skulle skriva fackta när jag kom hem ifrån IKEA men det hann jag inte.Jag gick och la mig kl 21.00 igår så att det blev inget,haha,aaa då var det sagt då vet ni det.Här kommer en rolig video,roliga djur!!  

Av Denina Johansson - 16 september 2010 17:53

                          

God,mättande och i en förpackning du lätt får av utan att bli kladdig - visst är bananen en parfekt frukt! När bananerna först kom till Sverige i början av 1900 talet blev de en succé.Än i dag äter vi Svenskar mycket bananer.Per person äter vi mer än i något annat land i Europa och Nordamerika.


                                               Flera hundra i en enda kasse

Bananerna är märkliga växter.Plantan kan bli tio meter hör,men den är inget träd utan en ört!Det som ser ut som en stam är bara blad som virar sig om varandra.Bladen är stora och lätta att känna igen.Men de flesta som inte sett en bananplanta tidigare btukar bli förvånade när det set den droppformade,röda samligen blad som hänger ut från toppen.Mellan de röda bladen finns de gulvita blommorna,som efter befrukning blir bananer.De sitter i en kasse,en bananstock,och det kan finnas 300 bananer på en enda bananstock.


                                                  
      En giftig arbetsplasplats

I många länder trär man en påse runt bananstockarna för att skydda dem mot hungriga fåglar och flygande hundar som gärna smaskar i sig av frukternas annars.Men det är inte det enda man har påsarna till.På de stora plantagerna i Amerikaa har man gifter i plastbåsarna för att skydda bananerna mot angrepp av insekter och svamp.Dessutom besprutas odlingarna med flygplan och då sprids de farliga gifterna också över dem som arbetar där och deras familjer,som ibland bor i hyddor inne på plantagerna.Bananplantagerna anläggs ofta där det tidigare var regnskog.Den har man huggit ner för att ge plats åt odlingarna.


                                                  
  Både gula och röda bananer

Bananerna kommer ursprungligen från Asien,där de än i dag växer vilt i skogarna.Mende har förstors utvecklas och förädlats för att passa bättre som mat och det finns många olika sorters bananer i tropikerna.Det finns jättebananer som bara används till matlagning,minibananer som är perfekta att äta färska,röda små bananer och de mellanstora bananer som vi är vana vid från våra affärer.

Bananer odlas nu i tropiska länder över hela världen och är nog den viktigaste frukten där.D bananer vi köper i Sverige kommer från Syd - och Mellanamerika.


   Oj,hur kom jag in på den här sidan?

                                     Måste ha halkat in på ett bananskal !

                                                  
                               

Ovido - Quiz & Flashcards