fruktkungen

Alla inlägg under november 2010

Av Denina Johansson - 16 november 2010 20:45

Hula Hula!!


Idag så har jag bästelt ett par grejor till min lerskapning!Alltså cupcakes,glassar med mera.Just nu så håller jag faktist på att skapa mitt egna mobilskal som jag kommer att lägga ut en bild på när jag är klar.Men imorron så kommer det att bli en plugg dag efter som att jag fortfarande är sjuk.Och jag fick idag veta att jag får vara ledig tre dagar när jag åker till london.Så det var skönt.Jag har inte mer att säga nu men jag önska er en trevlig kväll  

    

                    

Av Denina Johansson - 15 november 2010 17:28

Hula Hula!!


idag så vat jag och klippte mig.Och det blev bra som tur var!Jag klippte topparna,två cm tror jag?Jag klippt mig på ett jätte bra ställe i rönninge.Jag vet att jag är sjuk men det måste göras och jag behövde ta frisk luft.Jag var också på vårdcentralen idag och kollade mina öron för att jag har ett sånt tryck i mina öron så att jag har svårt att höra.Och det visade sig att jag hade

öroninflammation, så jag får ta örondroppar ett par dar förns jag blir bra Men jag hoppas att jag kan gå till skolan snart.Och det käns onödigt om jag går till skolan om jag inte mår så bra och sen är hemma nästa dag,å nästa och nästa,onödigt!Jag har inte så mycket mer att skriva om nu men önskar er en fortsatt trevlig kväll!Kommer lungt att klippa mig på samma ställe igen!

                        

Av Denina Johansson - 14 november 2010 21:05

Hula Hula!!


Litchi tillhör en grupp av frukter som ursprungligen kommer från Ostasien. Litchi och longan från Kina, rambutan och pulasan 
från Malaysia.


Redan omkring 2000 år f.Kr odlades litchi i Kina. Frukten har varit mycket uppskattad, så mycket att man på vissa ställen i 
Kina använde litchi som skattebetalningsmedel.


Från Ostasien har odlingen spridits vidare till resten av världen, men på grund av att litchi är svårodlad, tog det mycket 
lång tid innan odling utanför Kina och Indien fick någon större omfattning. Idag sker odling av litchi i många länder.



Litchi är ett medelhögt, städsegrönt träd. Frukterna har ett kraftigt, läderartat skal. I Kina har kärnorna använts som 
smärtstillande medel.


Frukterna är ovala, ungefär stora som valnötter. Skalet är rödaktigt eller brunt, tunt och knottrigt. Medan litchi sitter på 
trädet är skalet rött men efter skörd får det snabbt en mer brunaktig färg. Fruktköttet är fast, vitaktigt och mycket 
saftigt. Mitt i frukten finns en brun kärna, stor som en mandel. Smaken är söt, lätt kryddig och aromatisk.

Användning
Det tunna skalet på litchi är mycket lätt att skala av, på samma sätt som man skalar ett kokt ägg.


I ursprungsländerna används rambutan och litchi till syltning och till starkt kryddade rätter. Den söta frukten passar bra 
för att dämpa den brännande smaken från de starka kryddorna.
Om litchi och rambutan ska användas i desserter och kakor bör de först kärnas ur.




                               

Av Denina Johansson - 13 november 2010 20:52

Hula Hula!!


Mitt hår är slitet!Jag måste ta och VÅGA gå till frisören!Jag tycker att vissa frisörer klipper hur dom vill,och dom ska klippa hur man ber dom.Det har gjort att jag inte vågar gå till frisören.Så om jag ber dem att klippa en cm så ska dem göra det, inte klippa till något som man inte bett om!Och jag vill klippa en cm.Jag har ganska långt hår och vill gärna ha det kvar så det skulle vara trevligt  Så att om någon av er som läser min blogg är frisörer så tycker jag att ni ska ta till er av det jag skrivigt,och att lyssna på kunden förlorar man inget på.Det viktigaste är ju faktist att göra kunden nöjd.Lyssna är faktist viktigt.

Jag ska se om jag kan klippa mig imorron eller om jag kan klippa mig på måndag.För att jag vill klippa mig innan jag åker till London i alla fall.Ja ni får vell önska mig lycka till och hoppas att frisören inte gör något fel.Det har hänt mig många gånger att jag inte ens vill ha mitt hår utsläppt,jag har till och med klippt mitt håt själv ett par gånger och det har blivigt bra men då har jag inte tagigt lika mycket som frisören brukar göra,så att..Det var det,jag har inte så mycket mer att skriva om nu..Men jag önskar er en trevlig kväll!

  

Av Denina Johansson - 12 november 2010 16:09

Hula Hula!!


Kan inte ni som läser min blogg i alla fall försöka att svara på min dagens fråga,skyst!Jag har inte så mycket att säga i alla fall,förutom att jag har varigt hemma ifrån skolan idag igen.Jag känner mig faktist bättre,så det är ju bra.Halv sex så ska vi till Martin och Åsa och käka middag,pappa ska också hjälpa Martin med att spackla lite och så.Vi ska nog kolla på idol där också,vem hejar du på?Jag vet faktist inte?Men Olle e ju snygg  Ha en bra kväll!


                   


Föresten så kommer jag att avslöja frågan på farsdag,alltså på söndag.Lycka till och glöm inte att köpa något fint till din pappa!


Av Denina Johansson - 11 november 2010 14:55

Hula Hula!!


DAGENS FRÅGA: En frukt så klart!Vad är namnet på den här fruktken??



                                      


Jag har själv smakat den och den är saftig och go,en favorit frukt hos mig!Men jag tycker att den har blivigt sälsynt i affärerna,så jag har faktist inte sett den på ett tag.Men om jag skulle se den så skulle jag faktist köpa ett par stycken!Värd att provas!


Nu hoppas jag att ni har något att klura på?Ha en bra dag!

                                  

Av Denina Johansson - 10 november 2010 20:03

Hula Hula!!


Jag vet inte ens om jag kommer att bli frisk?bajs korv!Jag har inte gjort så mycket idag i alla fall som ni kanke förstår.För att jag har ju vart sjuk!Men jag vill bara säga god natt,fast jag ska inte gå och lägga mig en men jag kommer inte att blogga mer idag.Så god natt    

Av Denina Johansson - 9 november 2010 21:34

Hula Hula!!


Bajs,bajs,bajs,bajs,bajs,bajs,bbajs,bajs,bajs,bajs
,bajs,bajs,bajs,bajs,bajs,bajs säger jag bara!!!

Jag har varigt mycket sjuk under höst lovet nu!Och nu så har det komigt till baka?Jag vill inte vara sjuk!!!Ibland så önska jag att jag skulle kunna styra över min egna kropp för att jag vill ju inte vara sjuk,fattar du det kroppen?!!!!!!!!!Jag var i skolan idag men det visade sig när jag kom hem att jag hade 38,2 graders feber.Jag mådde faktist inte så himla bra idag,och inte hemma heller.Det här kan jag inte göra något åt!Men nu så ska jag ta mig en kal dusch för att jag är så var att jag håller på att dö,och sen så ska jag lägga mig och sova,godnatt  

  

Bajs hosta också!!

Ovido - Quiz & Flashcards